Thursday 16 May 2013

PEMBISU KASIH

Berkehendak (Abdullah Fatani )
Ajaran akidah ahli sunnah wal jemaah salah satu, Allah taala bersifat dengan bersifat maanawiyah. Yang paling senang muslimin dan mslimat, jangan disibuk dengan akidah yang bukan-bukan, jadi bermasalah. Apabila jadi bermasalah, berbalah. Apabila berbalah, berpecah belah. Apabila berpecah belah, jadilah kalah. Jangan disibukkan dengan akidah bukan-bukan. Lebih2 lagi dengan akidah yang tidak bersandarkan kitab turath.

Qauluhu MURIIDAN. Setiap benda yang kena jadi, kesemuanya dikehendaki oleh Allah Taala. Tiap-tiap barang yang tiada dikehendaki oleh Allah Taala untuk meng ada, nescaya benda itu tiada. Langit bumi ini ada tak ? Sepasang suami isteri yang tidak dapat anak selama 30 tahun..sebab apa dia tidak ada anak. Sebab dikehendaki oleh Allah Taala. Hak baik atau hak jahat dikehendaki oleh Allah Taala.

Fala Yajjzi..Maka tidak berlaku sama ada , ada ataupun tiada pun tak berlaku . Fil mulki ..di alam musyahadah. Wal mala 'u fi, di alam ghaib. Atas langit bawah bumi. Sama ada panjang atau pendek, banyak atau sedikit, tak akan berlaku, billa bihiro datihi~,melainkan dengan kehendak Allah Taala. Wa bik  Tho 'ihi~, Allah Taala melakukan sesuatu itu mengikut qada' dan qadar.  Segala apa yang berlaku adalah mengikut qada' dan qadar. Apa yang berlaku kepada kita, wajib kena redha. Tanda-tanda redha ialah dia bersyukur, Alhamdulillah. Dimaki, Alhamdulillah, disumpah hamun, Alhamdulillah.

Apabila kita tidak redha, tidak ucap Alhamdulillah, kita marah dan pada siapa kita marah? Kita marah pada Allah. Hendak dengar satu kisah, Umar ibnu khattab, 5 tahun pedang terhunus cari batang tekak Nabi Muhammad, tapi bila dia terima syahadah dari Nabi Muhammad..dia merupakan salah seorang sahabat 4 kepada Rasulullah saw. Belajarlah..Alhamdulillah..Belajar.

Kalau boleh , umur 50 60 tahun, orang yang muda tidak mengapalah , cuba amalkan Alhamdulillah banyak kali.

Alhamdulillahi haza min fadlillah (orang tasawuf selalunya amalkan yang ini)

Di dalam lubang kubur adalah tempat kita menerima, di luar, adalah tempat kita beribadat.

Dan mustahil, apa dia takrif mustahil? Apakah takrif mustahil? Takrifnya berbunyi begini, barang yang tidak dirupa pada akal akan adanya. itu maknanya mustahil. Contoh, orang cerita di zoo ada seekor gajah sepuluh biji kepala, akal boleh terima tak? Tidak boleh. itu maksudnya mustahil. Sebab sudah tahu gajah itu ada satu kepala sahaja. barang yang tidak boleh diterima oleh akal.

Bercakap dengan diam. Rata-rata tak betul, berbincang. langit dan bumi ini ada, wajib ke mustahil? Wajib. Allah adakan langit dan bumi ini? Harus. langit dan bumi ini ada di sebut wajib. Sentiasalah sembang sekiranya ada apa-apa masalah. Berbincang bab akidah. Bagaimana nak berbincang bab agama..lihat surah al-mukminuna ayat 99. Orang yang tak bincang bab agama.

Bahaya orang yang tidak bercakap bab ugama. Laki dan perempuan sama. Al-Quran tidak memilih kasih. Orang Malaysia sama, Orang saudi sama. Rasulullah saw pernah bersabda,

Maknanya arab jawi semua sama ikut hukum syarak, seperti gigi sisir yang satu. 

Bahaya yang tak bercakap hal ugama. Lebih-lebih lagi bab akidah.

Hatta Iza Ja A Ahada Humul mautu 

Apabila mati seseorang kamu, kamu ramai-ramai apabila kamu mati, dah mati,dimandi, dikapan ,disembahyang dan dibawa ke liang lahad. Apabila ditutup liang lahad kamu, roh masuk ke liang lahad dan Allah cantumkan balik ke dalam jasad dan duduklah kedua malaikat Mungkar dan Nakir. Tidak ada ilmu ugama tidak ada, maka dia masuk seorang sendiri dan tiada pembela apabila malaikat soal.

Tuan haji siapa tuhan kamu. Haji jawab, Allahu Robbi. Allah perintahkan kamu tuan Haji, Allah suruh apa? Haji jawab, entah, tidak sempat sebab duduk luar negara. Maka malaikat akan tanya dan tanya dan inilah berlaku apabila tiada ilmu pembela. nanti bermulalah merayu-rayu pada Allah untuk lakukan ibadah semula..

Untuk meringankan azab untuk keluarga kita di dalam kubur. Tidak ada satu kesalahan. Malam Jumaat, tulis nama-nama keluarga kita bagi pada orang masjid. Biar pahala sampai ada 3 perkara atau 3 jalan. Ambilan dari syarah matan jawa arab. Nombor satu ialah qasad untuk sampai ke 100 orang. Yang kedua, pahala boleh sampai dengan jalan hadiah, pun boleh sampai. yang ketiga boleh sampai , baca di kubur. Apabila pahala itu diterima, maka azabnya diringan.

Anak-anak boleh baca Al-Quran dan qasadkan pada mak ayah. Atau Hadiahkan pada mak ayah.

Orang yang tiada pembela di dalam kubur. Apabila dibangkitkan, masing-masing lari daripada azab. Inilah yang terjadi apabila tiada pembela. Dia juga boleh terlepas dengan hadiah yang diberikan pada dia. Kalau masuk neraka, api jilat ke muka, dan setiap tubuh badannya seperti tiada berdaging. ...


**
Mendengar dan menaip apa yang penting.

No comments:

Post a Comment